در اندیشه و پیام اشوزرتشت خداوندِ هستی بخش، اهورامزدا نام دارد. اهورا "یعنی هستی بخش"، مز یعنی "بزرگ" و دا از "دانش و دانایی" آمده است. از این دیدگاه خداوند هستی بخش بزرگ دانا است. پس انسان را بنده و برده ی خویش نمی داند بلکه با خرد (منه) و وجدانی(دائنه) که به انسان بخشیده، جایگاه ارزشمند انسانی و دانایی را به او پیشنهاد کرده است. از دیدگاه اشوزرتشت، خداوند کینه توز، انتقام جو، خشمناک و مجازات گر نیست، بلکه سراسر نیکی و داد است.
به نام اهورا مزدا
همت وهوخت وهورشت اندیشه نیک ،گفتار نیک وکردار نیک
۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه
اصول دين زرتشت
شايد شما توجه کردهايد که در نگارههاي ترسيمشده از اشوزرتشت، اين
پيامبر بزرگ ايراني عصايي 9(نه) بند دردست دارد. همچنين بر پايه سنت زرتشتيان
هر فرزند بهدين هنگاميکه به سن تکليف مي رسد طي مراسمي ويژه که مراسم
سدرهپوشي ناميده مي شود در برابرموبد زوت و همه فاميل و آشنايان با آزادي کامل
به اصول و فروع دين اشوزرتشت پيمان وفاداري مي بندد، پوشش ساده و سفيدرنگ
سدره نيز از 9(نه) تکه تشکيلشدهاست. اين 9 بند يا نه تکه، بيانگر 9 اصل
دين زرتشتي است که چکيده پيام هاي او را به ما مي رساند که من سعي مي کنم
اکنون براي شما بهطور بسيار فشرده بيان کنم، آنگاه خواهيد ديد که چرا و
چگونه، اين پيام ها که پايه دين زرتشت شناختهشدهاست. هرگز قديمي نميشود
و نهتنها براي انسانهاي امروزي تازه و بکر و عملي و
قابلپيادهکردناست، بلکه تا انسان وجود دارد، اگر هر کس، در هر زماني اين اصول را پايه
باورهاي خود قراردهد و به آنها پايبند باشد، هم مي تواند فرد شايسته اي باشد و
هم مي تواند جامعه خود را به سوي کمال و رسايي راهنماباشد:
1-باور به يكتايي خدا: خدايي كه اهورا(هستي بخش) و مزدا (داناي بزرگ) است
و اين دو صفت بزرگي ودانايي هم آهنگ و از هم جدا ناشدن است . خدايي كه د
رهمه جا ودر همه چيز درتجلي است. خدايي كه هر چه را آفريده نيك و لازم و
ملزوم يكديگرآفريده و خلاصه خدايي كه صفات كامل آن در نماز صدويك نام خدا
شرح داده شده است: برهمه چيز آگاه، بر همه كارتوانا و بي نياز و... .
2-باور به پيامبري اشوزرتشت: نخستين پيام آوري كه پس از شك كردن به
باورهاي پيشينيان خود پس از ده سال در كوه اشيدرنه، از سوي اهورامزدا به پيامبري
برگزيدهشد و از توحيد و نبوت و معاد خبرداد و پيام خود را مانتره
(برانگزينده انديشه) ناميد و از دين(دئنا) به مفهوم وجدان سخن به ميانآورد.
باورهايي كه ابتدا به مردم خود ارايهنمود و آرام آرام دين او بخش بزرگي از
اين كره خاكي را در برگرفت و پيروان او مزده يسنان يا مزداپرستان و بعدها
بهدين و زرتشتيان ناميدهشدند.
3-باور به روح و جهان واپسين(جهان مينوي): يعني بهشت و گروسمان(خانه
راستي) و دوزخ(خانه دروغ).
4-باور به اشا(راستي): اشوزرتشت اولين كسي است كه به وجود هنجار هستي(اشا)
پيبرد واز حاكم بودن قانون اشا در جهان هستي (گيتي و مينو) سخنگفت. و
فرمود انسان مي تواند با خردخويش به قوانين طبيعت (اشا) پيبرده و از آن
استفاده و يا سوءاستفاده نمايد. وانسان تنها زماني مي تواند خوشبخت زندگي کند
که قوانين اشا را بهدرستي بشناسد و خود را با اين قانون ابدي (اشا)
همآهنگ و همراه سازد و.....
5- باور به گوهر آدميوآدميت: برپايه آموزشهاي اشوزرتشت تمام انسانها از
هرجنس ونژادومذهبي داراي وجدان(دئنا) و خرد بوده و از جسم، جان، روح و
فروهرِ بسيار بالنده تري نسبت به ديگرموجودات برخوردار مي باشد و قدرت تشخيص
نيک از بد و ارزش گذاري را داشته وآزادي کامل در انتخاب راه را دارند و
سرنوشت خود را ميسازند و داراي حقوق برابر ميباشند و در مجموع «من» دارند
وميتوانند «من» خويش را به هر صورتي که مايل باشند تغيير دهد و داراي
بهترين منش«سپنته من» يا بدترين منش«انگره من» گردند و آموزش ميدهد که وظيفه
هر زرتشتي پيروي از «سپنته من» و مبارزه با تمام نيروهاي اهريمني يا«انگره
من» است و... .
6- باوربه هفت پايه کمال: اشوزرتشت اهورامزدا را داراي شش فروزه:
وهومن(منش نيك«يا انديشه و گفتارو کردارنيک»)، ارديبهشت(راستي)، شهريور(تسلط
برنفس)، سپندارمزد(دانش اندوزي و پويايي)، خرداد(رسايي خواهي و کمال جويي) و
اَمرداد(بي مرگي و جاودانگي) ميشناسد و ميآموزاند که هر کس با تمرين و
ممارست از اين شش فروزه اهورايي به طور کامل برخوردارگردد، در پايه هفتم
تکامل خويش به جز خدا نميبيند و با او يکي ميگردد. اين باور دردوران هاي بعد
به صورت هفت شهر عشق يا هفت خوان رستم و نمادهاي گوناگون ديگر در فرهنگ و
عرفان ايراني باقي ماندهاست.
7- باور به نيکوکاري و دستگيري از نيازمندان: دين زرتشت دور نگهدارنده جنگ
افزار و آشتي دهنده است. خوشبخت کسي است که خوشبختي ديگران را
فراهمنمايد. باور به اينکه هر کس در هر مقام مادي و معنوي مي تواند و بايد به ديگران
ياري رساند. گذشت و فداکاري(خويتوَدس) و کمک به نيازمندان، در دين زرتشت
به صورت وقف و گُهنبار و جشنخوانيها و بخشش (ميزد) و غيره.... به گونه
اي بسيار آبرومند برگزار ميگردد.
8- باور به سپنتايي بودن (مقدس بودن) چهار آخشيج: آب و باد و خاک و آتش در
دين زرتشت سپنتا است و زرتشتي وظيفه دارد محيط زيست را در حد توان پاک
نگاهدارد.
9- باور به فرشکردبودن: بنابر آموزشهاي گاتها، ما خواستاريم از زمره
کساني باشيم که جهان را بسوي پيشرفت و آباداني ميبرند و با تمام توان در
پويايي انديشه و گفتار و کردار و آباداني جهان سهيم گرديده فرشکرد(تازه کننده
جهان) باشند. هر بهدين بايد کوشش کند با آوردن نور بر تاريکي و با دانش بر
جهل پيروز گردد. مثبتنگري و يافتن روش هاي نوين در زندگي (فرشکرد) يکي از
مهمترين پايه هاي اساسي دين زرتشتي است.
موبد اردشير خورشيديان
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر