به نام اهورا مزدا

همت وهوخت وهورشت اندیشه نیک ،گفتار نیک وکردار نیک

۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

اصول دين زرتشت



شايد شما توجه کرده‏ايد که در نگاره‏هاي ترسيم‏شده از اشوزرتشت، اين
پيامبر بزرگ ايراني عصايي 9(نه) بند دردست دارد. همچنين بر پايه سنت زرتشتيان
هر فرزند بهدين هنگاميکه به سن تکليف مي رسد طي مراسمي ويژه که مراسم
سدره‏پوشي ناميده مي شود در برابرموبد زوت و همه فاميل و آشنايان با آزادي کامل
به اصول و فروع دين اشوزرتشت پيمان وفاداري مي بندد، پوشش ساده و سفيدرنگ
سدره نيز از 9(نه) تکه تشکيل‏شده‏است. اين 9 بند يا نه تکه، بيانگر 9 اصل
دين زرتشتي است که چکيده پيام هاي او را به ما مي رساند که من سعي مي کنم
اکنون براي شما به‏طور بسيار فشرده بيان کنم، آنگاه خواهيد ديد که چرا و
چگونه، اين پيام ها که پايه دين زرتشت شناخته‏شده‏است. هرگز قديمي نمي‏شود
و نه‏تنها براي انسان‏هاي امروزي تازه و بکر و عملي و
قابل‏پياده‏کردن‏است، بلکه تا انسان وجود دارد، اگر هر کس، در هر زماني اين اصول را پايه
باورهاي خود قراردهد و به آنها پايبند باشد، هم مي تواند فرد شايسته اي باشد و
هم مي تواند جامعه خود را به سوي کمال و رسايي راهنماباشد:


1-باور به يكتايي خدا: خدايي كه اهورا(هستي بخش) و مزدا (داناي بزرگ) است
و اين دو صفت بزرگي ودانايي هم آهنگ و از هم جدا ناشدن است . خدايي كه د
رهمه جا ودر همه چيز درتجلي است. خدايي كه هر چه را آفريده نيك و لازم و
ملزوم يكديگرآفريده و خلاصه خدايي كه صفات كامل آن در نماز صدويك نام خدا
شرح داده شده است: برهمه چيز آگاه، بر همه كارتوانا و بي نياز و... .


2-باور به پيامبري اشوزرتشت: نخستين پيام آوري كه پس از شك كردن به
باورهاي پيشينيان خود پس از ده سال در كوه اشيدرنه، از سوي اهورامزدا به پيامبري
برگزيده‏شد و از توحيد و نبوت و معاد خبرداد و پيام خود را مانتره
(برانگزينده انديشه) ناميد و از دين(دئنا) به مفهوم وجدان سخن به ميان‏آورد.
باورهايي كه ابتدا به مردم خود ارايه‏نمود و آرام آرام دين او بخش بزرگي از
اين كره خاكي را در برگرفت و پيروان او مزده يسنان يا مزداپرستان و بعدها
بهدين و زرتشتيان ناميده‏شدند.


3-باور به روح و جهان واپسين(جهان مينوي): يعني بهشت و گروسمان(خانه
راستي) و دوزخ(خانه دروغ).


4-باور به اشا(راستي): اشوزرتشت اولين كسي است كه به وجود هنجار هستي(اشا)
پي‏برد واز حاكم بودن قانون اشا در جهان هستي (گيتي و مينو) سخن‏گفت. و
فرمود انسان مي تواند با خردخويش به قوانين طبيعت (اشا) پي‏برده و از آن
استفاده و يا سوءاستفاده نمايد. وانسان تنها زماني مي تواند خوشبخت زندگي کند
که قوانين اشا را به‏درستي بشناسد و خود را با اين قانون ابدي (اشا)
هم‏آهنگ و همراه سازد و.....


5- باور به گوهر آدمي‏وآدميت: برپايه آموزشهاي اشوزرتشت تمام انسانها از
هرجنس ونژادومذهبي داراي وجدان(دئنا) و خرد بوده و از جسم، جان، روح و
فروهرِ بسيار بالنده تري نسبت به ديگرموجودات برخوردار مي باشد و قدرت تشخيص
نيک از بد و ارزش گذاري را داشته وآزادي کامل در انتخاب راه را دارند و
سرنوشت خود را مي‏سازند و داراي حقوق برابر مي‏باشند و در مجموع «من» دارند
ومي‏توانند «من» خويش را به هر صورتي که مايل باشند تغيير دهد و داراي
بهترين منش«سپنته من» يا بدترين منش«انگره من» گردند و آموزش مي‏دهد که وظيفه
هر زرتشتي پيروي از «سپنته من» و مبارزه با تمام نيروهاي اهريمني يا«انگره
من» است و... .


6- باوربه هفت پايه کمال: اشوزرتشت اهورامزدا را داراي شش فروزه:
وهومن(منش نيك«يا انديشه و گفتارو کردارنيک»)، ارديبهشت(راستي)، شهريور(تسلط
برنفس)، سپندارمزد(دانش اندوزي و پويايي)، خرداد(رسايي خواهي و کمال جويي) و
اَمرداد(بي مرگي و جاودانگي) مي‏شناسد و مي‏آموزاند که هر کس با تمرين و
ممارست از اين شش فروزه اهورايي به طور کامل برخوردارگردد، در پايه هفتم
تکامل خويش به جز خدا نمي‏بيند و با او يکي مي‏گردد. اين باور دردوران هاي بعد
به صورت هفت شهر عشق يا هفت خوان رستم و نمادهاي گوناگون ديگر در فرهنگ و
عرفان ايراني باقي مانده‏است.


7- باور به نيکوکاري و دستگيري از نيازمندان: دين زرتشت دور نگهدارنده جنگ
افزار و آشتي دهنده است. خوشبخت کسي است که خوشبختي ديگران را
فراهم‏نمايد. باور به اينکه هر کس در هر مقام مادي و معنوي مي تواند و بايد به ديگران
ياري رساند. گذشت و فداکاري(خويت‏وَدس) و کمک به نيازمندان، در دين زرتشت
به صورت وقف و گُهنبار و جشن‏خواني‏ها و بخشش (ميزد) و غيره.... به گونه
اي بسيار آبرومند برگزار مي‏گردد.


8- باور به سپنتايي بودن (مقدس بودن) چهار آخشيج: آب و باد و خاک و آتش در
دين زرتشت سپنتا است و زرتشتي وظيفه دارد محيط زيست را در حد توان پاک
نگاه‏دارد.


9- باور به فرشکردبودن: بنابر آموزش‏هاي گاتها، ما خواستاريم از زمره
کساني باشيم که جهان را بسوي پيشرفت و آباداني مي‏برند و با تمام توان در
پويايي انديشه و گفتار و کردار و آباداني جهان سهيم گرديده فرشکرد(تازه کننده
جهان) باشند. هر بهدين بايد کوشش کند با آوردن نور بر تاريکي و با دانش بر
جهل پيروز گردد. مثبت‏نگري و يافتن روش هاي نوين در زندگي (فرشکرد) يکي از
مهمترين پايه هاي اساسي دين زرتشتي است.
         
 
 

  موبد اردشير خورشيديان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر