به نام اهورا مزدا

همت وهوخت وهورشت اندیشه نیک ،گفتار نیک وکردار نیک

۱۳۸۹ آذر ۲۰, شنبه

واژگان فارسی در عربی


تاریخ مصر - تاریخ اسرائیل - تاریخ عیلام - تاریخ سومر - تاریخ اکد - تاریخ آشور - تاریخ هیتی - تاریخ میتانی - تاریخ بابل - تاریخ اورارتو - تاریخ ماننا  تاریخ ماد - تاریخ هخامنشیان - تاریخ ایران - تاریخ یونان - تاریخ روم

86/04/08
هیچ زبانی در دنیا نیست که از سایر زبانها واژه گانی قرض نگرفته باشد بطوریکه انگلیسی تفریبا 70 درصد کلمات خود را از سایر زبانها بویژه انگلو ژرمن و لاتین گرفته است. عربی و فارسی نیز از همدیگر واژگان زیادی وام گرفته اند بطوریکه بیشتر اصطلاحات فقهی ، مذهبی و حقوقی از زبان عربی گرفته شده است اما عربی نیز به نوبه خود واژگان زیادی بشکل عربی شده از فارسی وام گرفته است.

تعدادي از كلمات فارسي در ادبيات امروز عربي
بغ بگ بيك (بعضی به غلط این واژه را ترکی می دانند)  به معني ارباب امير خداوند رهبر ديني، مرشد و هدايتگر است كه بغ دخت( بيدخت) ايزد بانو نام ديگر آناهيتا فرشته آبها و پاكي. بغداد بغ لون( خانه) بغلان( خانه خدا، خانه فرشته) موسي بيك (موزامبيك) از آن ساخته شده است. شاهنشاه. وزير. وزارت. مرزبان. اسوار. ديوان. بريد. ورق= ورق اوراق . دين.  مصر ( میثرا- الهه الشمس) . تاج. سفته.صك چك سنجه خنجر جوشن.خود. زرد. خدنك - ساروخ - صاروخ - هاون - ستون استون استوانه -  نام ستارگان :هرمس ناهيد.بهرام. مهر.كيوان. تير ، ماه ،بروين. ناهد و در موسيقي ناي ني سورنا بربط تنبور صنج سكاح سيكاه همگي فارسي هستند كه به زبان عربي راه يافته اند.  جم – عجم - هخامنش—اخامين .اخمين. ديباچه. اسير. مير. -  پاك  پاکیزه = باك باكره . پگاح = صباح - پيام= بيان -  پرتغال = برتغال. پروانه فروانه = فرواشه فراشه -
قوس قزح . استاذ - افعي- حلزون. ورق . ورد - ورده - جيب = جيب . دور- دوران  - لج لجاجت لجوج . ترياك= ترياق . دوريه . استوانه- شاد ( فرح ). شادان.شاذان . شيشه. استرزاق.
نو ،استانف . لغو – الغاء. لگام = لجام .امير= امير . رقص خزانه.استارلب= اسطرلاب .شلاق اصله شملاق و چماق . هزاره = حضاره . حور= حوريه . فتيله . فارس فرسان . .بخار- بخور . جهنم - جهنم . ريش= ريش (پر) – رمز-  جهاز . ديباچه = ديباجه. زيور= زينت . خيار . جربزه. صابون . گچ = جص . غوغا.غال= غار .سوگ( تونل )= سوق . چهار سو = شارسو. زنبور= رنبور .زناني (زننما) زاني. زانيه. زان  دين . دستور .ترجمان = ترجمه . كرباس= قرتاس . گدا= كدا تكدي . قاب ( كاب)  كعب -  بوس - بته = پته= بطاقه(بليط) - كلات قلات= قلعه قلاع  - دلو دوالي - رنگ= رنج. خانكه، لكلكه. خانه - شاهي، شهي( لذيذ). شيرين .شمع و شمعدان . - شلوار= سروال سراويل -

ابریشم = ابریسم  - اندازه = هندسه  - اندام = هندام - انزروت = عنضروت نوعی چسب
ارغوان= ارجوان - آشوب= آشوب - آبریز = ابریق  - ابره = حباری - نوعی کبک
آذرگون = آذريون - ارگ – بورگ = برج - آجر - استوانه = استوانه استوي - ايل آل = اهل  - اكسير اصير( شيرازه)عصير عصاره - آزاتا آزاده = آزيتا - آخر - امیر- میر
انجمن= الهنزمن - الماس = الماس - اساس - اسپند = اسفنج -انبار الانبار - انبان = انبان  - ارزن ، ارز - ارغوان- ارجوان-   استاد = استاذ -
بـــــــــ
بابا – باذام- بيجامه- بادنجان -   باذنجان باذمجان- بندر- بقسماط – پاپوش= بابوش -
بستان بغستان باغستان بوستان - بلور- بورگ فورگ ارگ = برج، بردقوش = گیاه دارویی
باده – باطيه- بازار- برواز- بلوظه - باز به معنی باع و انداره  - باغ داد .بغ داد = بغداد
بشارت – بوس = بوسه - برق – بنفشه = بنفسج - بدريخت = بطريق – برغول = برغل (گندم اسیاب شده)  - درس، دس= درس مدرسه مدرس - دكان - ديبا= ديباج - ديباچه= ديباجه
دنگ = ضنک - دنب بره = طنبوره - دايه - دولت - دسته - دباره - دهليز - دولاب - دلو- دول = دلو- دينار – قوزه (كوزه) گل پنبه - جوزق - غذا - نیزه – نیزک - نوروز= نیروز- نرگس - نرجس - ني، ناي،- نازك، نشان - نسرين  - نهي- نرد- بازي تخته.

سيب.= سيب سيبوي مصيب - سرايه - سرو – سندان - سرپوش = الطربوش - سراب - سمندر= سمندر – سنبوک = نوعی زورق  - سوله پاي (لاكپشت) سلحفاه - سرور - سفينه - سرداق سرطاق  - سندس = نوعي پارچه- سراب= سراب- سرداب = سرداب  سهم = سهم اسهم  - سپهبد = اصبهبذيه - سبد=  سبط – چکین = سکین =( خنجر - خونگر) - سرد= برد برودت بارد - سندباد و تند باد - سيب.= سيب سيبوي مصيب - سرايه،‌ سرداب = سرداب (انبار زیرزمینی)
سرو – سندان - سند- اسناد-استناد – استسناد - سرپوش =الطربوشئ - سمندر= سمندر - سوله پاي (لاكپشت)= سلحفاه - سرور  - شترنگ = شطرنج - شادان – شاذان- شاهين- شهري ،شهره، - شراب - شاهي، شهي( لذيذ)= شهي - شلوار= سروال سراويل
 شادي = شادي ،شاطي - شيرين - شيشه - شهرزاد - شهرازاد- شاهراه- الشهره
شارجه= شارقه – دبی تعنی مکانین للاستراحه او اثنین بئر
شنطه- شويكار - شوربه - شال - شلوار
چغندر= شمندر- شمعکار - شهناز- شهی – شاهنه - شاهین ( باز) - شال = شال – شادی – شاذان  - چمن = شمن = صنم - سروال، سراويل- شكر- سكر - شنبه سمبه سبت-
 توت – تنور- تنبان تبان - تل (تپه)= تل اتلال - ترنگبين= ترنجبين - تابوت - تيمار= بيطار - تاس = طاسه - ترشي= طرشي - تشت = طشت- تب = طب طبيب- تمساح = تمساح تماسيح - ترياك= ترياق- تراج = دراج - تاووس= طاووس طاووس - تاج= تاج تتويج متوج - تازه = تازج طازج -
لک لک = لق لق – آب = لعاب الآب

و (حرف ربط) = و
وارد، ورود= واردات ،مستوردات - ورم = تورم و مشتقات آن  - وزن = وزن اوزان
ورد به معنی گل – ورل -   ورد با کسر و  به معنی حرف کلامه -
وارد واردات – مستوردات - دهش دهشت = وحش -

گ
گنجينه= خزينه( انبان- انبار)= خزينه يخزن مخزن
گلستان = جلستان - گوهر، جوهر،جواهر، مجوهرات، جوهري
گنج = كنز، كنوز - گناه= جناه جناح جنحه جنائی
گل آب = جلاب - گلابی = کلابی - گرام = قران (عزيز داشتن – کرام کرم
گور ،گبر= قبر- گوگردگوريد = كبرد كبريت - گويا، جويا، جوي = جواب  اجوبه
گوربان گربان (خون براي نگهداري مرده از ديو)قربان - گرز= جرز - گربز= جربز - گریبان = جریبان - گیر= جیر - گچ = جص - گمرك = جمرك جمارك - گلنار = جلنار –
ک فارسي عربي
كاروان =کاروان – قیروان
كتاب = +
کاری = الکاری = العقاری = سازنده - بنا
كندك(كندن) = خندق - كبايه - كيذ كيد= كيد - كيميا( شيمي)= كيميا
كنكه – کرکدن - کنده پیل = قندویل - کوسچ = کوسق - کمانچه= کمنجه - كرسي -
كابوس – کفچلیز =کفگیر= قفشلیل - كشيش= قسيس قسيسين - كنشت كنيست = كنيسه كنايس - نور بر وزن دور، كور= نور منور تنوير
نفت= نفط - نامه = نامه + نعناع
نقش = نقش نقاش ينقش منقش - ناو، ناوخدا = ناخدا ناخذا - رقص = يرقص ارقص = رقص - روستا = روستاق – الرزداق - راي = الرای - رونگ رونق= رونق
رهبان= ربان - رسم (كشيدن) رسم ترسيم رسام
رسم ( رفتار) رسم رسوم مرسوم - ركاب = رکاب- يركب اركب مركب
رستم، - رانده - رامج = رامق - رهوان – رهوار( اسب رام)
 رد = رد ارتداد يرد -
رو( برو) = رو، يراح يروح راحه استريح استراحه
رهنما رهنامج - راه بان رهبان ربان ( كاپيتان)
زاغر + زقله نام پرنده ای - زور= زور تزویر - زفران= زعفران - زورق - زواريق
زياد = زياد مزيد يزداد- ازداد - زنگ ( كبود سياه)  - زنج - زنگبار زنجبار- زيان - زيان - زن- زنازنا زاني زانيه - زنجبيل - زمان = زمان ازمنه
زنديك = زنديق زنادقه - زنبق - زور – تزویر - زشت = رجس
زر = زر- زراب – زریاب - زرتک = زردج - زنگول = جلجول زنگ دام و گله
زرپران =زعغران - هوا= هوا – تهویه  - هاون = هاون - دستور = دستور ( قانون اساسی)
دولاب - دلو - دود، اود عود (دود چشم زخم) - دولاب – دوغ - ديباج – دیدبان – دهقان = دهاقین – دهاقنه
چنگ = صنج - چراغ = سراج سراجيل - چغندر = شمندر - چاي = شاي - ( چوپان) شبان = شبان شيبان - چين = صين - چي، شي= شي اشياء
چليپا چليب ( علامت خورشید)  = صلیب مصلوب تصلب
چوگان= صولجان - جسوس = جاسوس يتجسس اتجسس جستجو جواسيس
جوراب = جوارب - جاروب= شاروب،جاروف -
كيهان جهان،= جيهان - جوال ( توبره)- جوخ - خورشيد - خور – خوری( شمس )
خاشاك= غساق - سيخ = سخ اسياخ  - خسرو =كسرو كسرا اكاسره
خوشاب= خشاف - خبر= خبراخبارخبير خبرا خبره مخبر  - خيارچنبر= خيارشنبر- خرپا = حربا = مارمولک - خمير = خمير مخمر- خراب= خراب خربت تخريب خرابه - خرد = کارت = خريط خرايط ( نقشه) خراط -
خط = خط خطاطي - خلال - خشخاش - حنا – حيوان - حيوان حيوانات
فــــــ

فلفل – فنجان – فستان -   فورگ- بورگ،برج= برج ابراج بروج - فانوس = الفانوس
فلز = فلز فلزات - فهم- فلك - فن = فن فنون فنان يفن  - فيروزه = فيروزج - فرچه = ريشه - قرمز = قرمز – قفص  - هوا = هوا(جو) . هوي و هوس
هاون= هاون - هیچ هیچ چیز = هشه - هيكل= هيكل هياكله  -  هور – خور –
صبر = صبر اصبر يصبر صبور  - صندل( نوعي گياه دارويي صندلي = صيدلي( داروخانه) -
صابون - غذا - غذا تغذيه اغذيه مغذي
غرفه= غرف - آبکاری آبگری = عبقری

قلم - قهوه جوش - قاشق=  الباشق - قسطاس( ترازو)(دسداس)  قسط اقساط
قوچ = قوس اقواس -  غوغا- قرنفل - قلاده = قلاده مقاليد - قفطان= قفل - كنار – فوطه-  ياقه( دسته گل)
طاجن ته چین - يلدا = يلد يولد تولد ميلاد - سندس = السندس -  كاگ ،گاك كيك = الكعك – کار کاری اکاری = عقاری - مهرگان = مهرجان- مینا میناء موانیء به معنی بندر و ساحل از کلمه مینو  - مهره = مهر امهار و از همين كلمه مهر اسم فاعل ساخته شده و ماهر مهارت و يمهر امهر و مشتقات آن درست شده است.
مكوك(قرقره)=مكوك(موشك فضايي) منبر = منبر- مسگر = مسكر- مرد،مرت = موت اموات مات يموت . ماتم= ماتم - مغ داد- مقداد = مغداد- مزگت ، مذهب= مذهب - مذهب مذاهب اذهب يذهب استذهاب-
ميدان - موازي = موازي محاذي يوازي متوازي  - ميزان – موز – بنانا -  مندل - مينا( ساحل كناره بندر)= مينا- موميايي - مجاني - مال= مال اموال تمويل -  ميث ميثاق = ميثاق-  ماما (مادر)- مرزبان = مرزبان مرازبه- موج = فوج، افواج - ليمو = اليمون - لوبيا- لنگر = لنکر - لشگر = لسکر = عسکر عساکر- اود- دود = عود  
عدس = عدس عدسيه – عروس - عنبر - عنكبود- عنكبوت اناكبود
پولاد = فولاذ - پند،فند فن= فن فنون فنان يفن - پروانه= فرنقه-   پیروز = فیروز – پرده – برقه - پالوده =فالودج، فالوذج - پيل = فيل، افلال - پهلوان= بهلوان، بهلوانيه
پستان = فستان( كرست لباس زیر) - پرديس = فردوس فراديس
پيك = فيك فيج فيوج افواج - پوزه = البوز- پونه = بونه  - پاك = باك – پاکیزه = باكره – باكره- بكر - پگاه پگاح = صباح صبح اصبح يصبح مصباح - پيام= بيان بيانات تبين ابين تبين -  پرتغال = برتغال - پروانه فروانه = فرواشه فراشه فراشات افرشه  وبلاگ خلیج فارس نامی کهن تر از تاریخ

یاد ش بخیر


پیر سبز


سوی پرستش

ر کیش مزدیسنا به لحاظ اینکه نمی توان برای خدا حدود و جهتی در نظر گرفت، از این رو به جای آوردن نماز به سوی نور و روشنایی از قبیل: آفتاب، ماه، چراغف آتش و ... روی می کنند. فروغ نور و روشنایی ظاهر، نمداری از نور و روشنایی اعلام حقیقت و معنویت است و در طراوت روح و دل اثری بس شگرف دارد و انسان را به تجلیات انوار خدایی متوجه می سازد. پس دلیل اینکه ایرانیان باستان بله هنگام نماز به روشنایی و نور رو می کنند، این است که روشنایی نماد خدا است و هرجا روشنایی هست، خرد هست، راستی هست، مهر هست و خدا آنجاست. انوار مادی و جهانی، نمونه و مظهری از نور حقیقی است. اگر زرتشتیان رو به سوی نور دارند و آن را پرستش سو می دانند، برای نزدیک شدن به اهورامزدا، پروردگار و آفریننده کل است که خود سرچشمه همه نورها (نورالانوار = شیدان شید) است. پرستش سوی (قبله) نور است نه آتش و این تجلی نور کل است که دل را گرما و روان را صفا می بخشد.
نگهداری از آتش و ایجاد آتشگاه و جایگاه نگهداری آتش یک سنت آریایی است و پیش از اشو زرتشت نیز رایج بوده است. اگر در گذشته آتش را در جایگاه های مخصوصی نگهداری می کردنده علت فقدان وسایل امروزی (نظیر کبریت، برق و گاز) بود و نیز به واسطه نیاز همگانی، برای آن نگهبان و پرستار می گمارده اند تا خاموش نشود و مردم محل برای رفع نیاز خود از آتش محله خود بهره مند می شده اند. اما نگهداری آتش در معابد صرفا به منظور را یافتن به نور اصلی بوده است.
شعله آتش را یادآور فروغ رحمانی می دانستند، آتشدان فروزان را در پرستشگاه ها به منزله محراب قرار می دادند.
(دیدی نو از دینی کهن / فرهنگ مهر)
          به گفته اشوزرتشت «این نور نماینده غروغ مینوی است که در دل
          هرکس جای دارد و برای زندگانی و آبادانی او را گرما و نور
          می بخشد. آتش دلدادگی و دوستداری که ازفروغ بیکران و روشنایی
          سرشار بارگاه اهورامزداسرچشمه گرفته و دورن دل هرکس نهاده
          شده است.»

آتش به طور مشخص از روزگاران بسیار کهن تا امروز مورد توجه همه اقوانم بوده است و هر قوم و طایفه ای به شکلی و به عنوانی آن را ستوده، عزیز و ارجمند می داند. آتش عنصر است که در ووواقع عامل بسیار از پیشرفت ها و ترقیات انسان بوده است.
          «شفتلونیز» در کتاب معروف خود «آیین قدیم ایران و یهودیت» مینویسد:
          «چگونه ملل جهان از هر نژاد آتش را می ستایند؟ متمدن ترین ملل اروپا
          تا وحشی ترین قبایل آفریقا، در ستودن این عناصر درخشان وجه اشتراک
          دارند و نظر به اینکه درآیین زرتشت، آنچه آفریده اهورامزدا است و برای
          جهان و جهانیان سودمند است، باید محترم و ستوده باشد، از این رو ایرانیان
          به آتش وابستگی ویژه ای داشته آن را  موهبت ایزدی دانسته و شعله اش را
          فروغ  رحمان خوانده اند و آتشدان  فروزان  را در پرستشگاه ها  به منزله
          محراب قرار داده اند.»
همانطور که گفته شد آتش نزد ایرانیان باستان مقدس بوده، اما این مختص مردم ایران نبوده، بلکه دیگر تمدن ها برای آتش احترام و تقدس زیادی قائل بودند. به طور مقال خداوند با پیغنبر خود «موسا» با زبان آتش گفت و گو می کند و آتش بر «ابراهیم» گلستان می شود. آتش نزد مردم هند، پروس، لیتوانیا، چینی ها، یونانیان و رومیان هم دارای ارزش بسیاری است. آتش نقش چراغ روشنایی، وسیله گرمایی در زمستان و وسیله مخابراتی و مخابر خبر را ایفا می کرد. در یسنا17 فقره 11 آتش را به پنج قسمت کرده و برابر هر قسمت نامی نهاده است.

آتش نیایش
          «ستایش پاک تورا باشد، ای آتش پاک گهر، ای بزرگترین بخشوده اهورامزدا،
          ای فروزه ای که در خور ستایشی، می ستایم تو را که در خانه من افروخته ای.
          برابر تو می ایستم برای نیایش با همه آیین های دین، دستی بَرسَم، به دیگر دست
          چوبی خوشبوی خشک که زبانه اش روشن ستایش، بهره مندی از درخشندگی
          آن به هنگام سوختن و بوی خوش آن.
          ای ایزد بزرگ همواره مارا دریاب، ببخشا به ما آنچه را که کامیاری دهد، آنچه
          را که رستگاری دهد و بهروزی و بهزیستی آورد، بهرمند کن، ما رااز بهترین
          زمین ها که در آن خانه های پر آسایش بر پا داریم و دریاب روان ما را که آرامش
          داشته باشد و راه پاک پارسایی را بسپَریم. ستایش، نیایش، ارمغان نیک، ارمغان
          دلخواه ارمغان دوست داشتنی، نیاز به تو ای آفریده اهورامزدا. فروزان باشد در این
          خانه، فروزان باشد تا دیرزمان تا رستاخیز بزرگ. به من رامش ور روزی و زندگی
          بسیار با رسایی کامل و خوش زبانی و دین آگاهی و پس از آن خردی بزرگ و پاینده
          و پس از آن دلیری مردانه و استوار و هوشیاری و وظیفه شناسی و بیداری و فرزندان
          برومند و زیرک و نگهبان کشور و .... ارزانی دار. ای دانای بی همتا (اهورامزدا) به
          فریاد من برس. کسی که سپاس دار است از روشنایی و نور بهره مند باشد.»
یاری نامه:
فرهنگ جشن های آریایی، جلال سیمائی، جلد اول، بخش 19
گرداوری توسط:
مرجع تاریخ و فرهنگ ایران

زرتشت در نظر علمای اهل کتاب

اگر نظری به متن سخن پرفسور کای بار در مورد توماس هاید بی افکنید جمله ای را می بینید که با ستاره مشخص شده است و آن این است که «زرتشت به ظهور مسیح بشارت داده و از پیامبران بنی اسرائیلی علم و حکمت آموخته است.» شاید این جمله برای شما دوستان تازگی داشته باشد . من این مطلب را در کتاب تاریخ طبری دنبال کردم و تنها برای شما نقل قول می کنم و در مورد صحت و عدم صحت آن هیچ نمیدانم  و نمی توانم اظهار نظر بکنم.
از هشام بن محمد نقل شده : « در زمان ویشتاسپ زرتشت ظهور کرد ، همو که مجوسیان و گبران گمان کردند که او پیامبرشان است. برخی از علماء اهل کتاب گمان کرده اند که زرتشت از اهالی فلسطین و خادم برخی از شاگردان إرمیای نبی  بوده ، و نزد آن بزرگ دارای جایگاه و احترام بوده است ولی زرتشت به آن بزرگ خیانت کرد و او را تکذیب کرد آن بزرگ زرتشت را نفرین کرد و خداوند او را به بیماری پیسی مبتلا کرد ، و او روانه آذربایجان شد. پس دین مجوسیة (زرتشتی) با او شروع شد ، سپس از آذربایجان راهی شهر ویشتاسپ یعنی بلخ شد . آن زمان که به نزد ویشتاسپ رسید دین خود را بر او عرضه کرد و ویشتاسپ آن را پسندید ، و مردم را به اجبار و زور به دخول در دینش وا داشت و بسیاری از مردم و رعیتش را در این راه کشت و بسیاری را خوار و فرومایه کرد.
منبع :تاریخ طبری ج ۱

جشن های باستانی پاسداشت خدایان خیالی


جشن های باستانی پاسداشت خدایان خیالی!!
آیا ایرانیان باستان(پیش از اشو زرتشت) موحد و یکتا پرست بوده اند؟
این متن که برگرفته از کتاب زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها است در مورد رزگاران پیش از ظهور زرتشت در ایران است و برای کشف واقعیت نیاز به نظرات و بینشهای نقاد و جستجو گر شما دارد
برای روشن شدن این مطلب باید به روزگارانی بس دورتر و زمانی که نیاکان هند و ایرانیان از استپ های جنوب روسیه به ایران زمین مهاجرت کردند سیری کرد.
آریایی ها که در استپ ها زندگی میکردند از بی آّی ونباریدن باران وداشتن زمینهای بی حاصل رنج بسیار می بردند و آنچه حیات را برای آنان ممکن میساخت مقدار کمی آب بود و همین موضوع باعث شد تا هند و ایارنیان نخستین آبها را ایزد بانوانی به نام «آپس»می انگاشتند و به آنها نماز می بردند و برایشان نثار می کردند.
 در کیش زرتشتی، نثار به آبها اساساٌَ شامل سه جزء یعنی شیر وشیره ویا دو برگ گیاه است. واین نثار ها نمایندگان گیاهی و جانوری اند که هر دو به آب وابسته اند ،به اعتقاد آنان این نثار که با خواندن اذکار تقدیس شده است و نیروی حیاتی فرو کاسته آن را بدو باز میگرداند و بدین سان آن را پاکیزه و فراوان نگه میدارد.
دومین چیزی که برای استپ نشینان جنبه حیاتی داشت «آتش» بود،چون در زمستان های سخت منبع تولید گرما بود و برای پختن گوشت که قوت غالب آنان بود ،نیز به کار می آمد.
در زمانهای باستان ،یعنی روز گارانی که افروختن آتش بسیار دشوار بود ،عاقلانه تر آن می نمود که آتش اجاق را پیوسته فروزان نگاه دارند و گویا در میان هند و اروپاییانی که  در شراره های آتش الوهیتی میدیدند نوعی رسم عبادی متعلق به آتش همیشه سوز رواج گسترده داشته است. برهمنان  این اله را بانام دیرینه اگنی می شناختند،ولی زرتشتيان آن را آتر (آذر) می نامیدند.
هند وایرانیان برای آتش نیز نثاری مرکب از سه جزء فراهم می کردند که شامل هیزم خشکِ پاکیزه ،بوی (برگهای خشک گیاهان) و پاره ای کوچک از چربی جانوری بود ،و همین جزء سوم بود که نثار (زئوثره) اختصاصی آتش نامیده می شد، بدین سان آتش نیز چون آب،بادو نثار گیاهی و یک نثار جانوری تقویت می شد. هیزم وبوی را احتمالاّ سه بار در روز و به گاه نمازهای روزانه (بامداد ،نیمروز ،شامگاه)نثار آتش میکردند در حالی که نثار چربی را ظاهراٌ هر وقت خانواده گوشتی برای پختن داشت ، نثار آتش می کردند و از آن گوشت، بهره ای هم به آتش می رسید>با این کار همچنان که چربی آب شده آتش را شعله ور می ساخت به زعم آنان این ایزد را نیز تقویت می کرد چه این باورها  و این نثارها  شدت گرفت و مراسم عبادی یسنه (قربانی و پرستش) را به بار آورد که در آن مراسم حیوانات را در نثار آتش قربانی می کردند.
کار به اینجا خاتمه نمی یابد و ایزدانی که هند و ایرانیان ، عبادت خویش را به آنها تقدیم می داشتند بیش آز این سخنانند.
   علاوه براین ایزدان متعلق به رسوم عبادی (یعنی آتش و آبان، هئومه، گئوش،اورون)،ایزدانی نیز متعلق به طبیعت بودند که هند و ایرانیان این این ایزدان برگرفته از طبیعت را تشخص می بخشیدند.
آسمان و زمین ،خورشید و ماه ، واته و وایو از جمله این ایزدانند ، مثلا : ایزد واته همان بادی است که میوزد که او را به عنوان موجودی خارجی که ابرهای باران زا را می آورد ،می  پرستیدند. یا به عنوان مثال ایزد تیشتر (ایزد ستاره شعرای یمانی)که به زعم آنان اصل همه آبهای روی زمین است که هر سال بر پیکر اسب سپیدِ درخشانی سوار می شود و به جنگ دیو خشکسالی (دیو آپوش) می رود که پیروزی هر کدام از این دیو  و یا ایزد به نثار ها  و نمازهای مردم برای ایزد تیشتر بستگی دارد.
حکایت همچنان باقی است از ایزدان طبیعی هم که بگذریم  به ایزدان انتزاعی می رسیم، یعنی به هر چه امروزه آنرا یک حالت انتزاعی می انگارند ایشان تشخص می بخشیدند  وایزد نیرومند و همیشه حاضر تصورش میکردند  به عنوان مثال از «عشق» که یک حالت درونی  و مفهوم انتزاعی است یک شخصیت ایزدی پدید آوردند.
این سیل گسترش ایزدان ،بستگی به نیاز های بشری آنان داشت آنان متناسب با هر قانون یا حالت جدیدی که می یافتند ایزد جدیدی می ساختند که ایزد میثره (میترا)ایزد وفا داری و پیمان و ایزد ایریه من(ایزد دوستی)یا  ايزدان عدالت،دلیری، و ايزد فرمانبرداری از آن جمله بودند.
در نتیجه ایرانیان باستان پیش از اشو زرتشت)هر آنچه برای خود خیر و نیک می انگاشتند از قبیل نور ، باران  و خورشید و...ایزد خدای میشمردند ودر پرستش و قربانی و عبادت آنان خود را موظف می دانستند  و هر آنچه که به انگاره خویش بد و شر می شمردند از قبیل سیل و زلزله و بیماری و درندگی و گزندگی دیوش می خواندند و جهان گیتی را میدان نبرد ایزدان وخدایان  با دیوها می پنداشتند.آخر سخن آنکه بسیاری از مراسم های عبادی  و همچنین جشن های ایران باستان  برای تقویت ونیرو بخشی به ایزدان برای نبرد با دیوان بود و برخی جشن ها نیز به شکرانه پیروزی ایزدان بر دیو ها انجام می شد و اساساٌ جشن از ریشه «یز» به معنای عبادت است نه به معنای شادی های افراطی

زیبایی


سی گفتار اشو.زرتشت

  1. آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر
   2. قبل از جواب دادن فکر کن
   3. هیچکس را تمسخر مکن
   4. نه به راست و نه به دروغ قسم مخور
   5. خود برای خود، زن انتخاب کن
   6. به شرر و دشمنی کسی راضی مشو
   7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما
   8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی
   9. از هرکس و هرچیز مطمئن مباش
  10. فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی
  11. بیگناه باش تا بیم نداشته باشی
  12. سپاس دار باش تا لایق نیکی باشی
  13. با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی
  14. راستگو باش تا استقامت داشته باشی
  15. متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی
  16. دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی
  17. معروف باش تا زندگانی به نیکی گذرانی
  18. دوستدار دین باش تا پاک و راست گردی
  19. مطابق وجدان خود رفتار کن که بهشتی شوی
  20. سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی
  21. روح خود را به خشم و کین آلوده مساز
  22. هرگز ترشرو و بدخو مباش
  23. در انجمن نزد مرد نادان منشین که تو را نادان ندانند
  24. اگر خواهی از کسی دشنام نشنوی کسی را دشنام مده
  25. دورو و سخن چین مباش و نزدیک دروغگو منشین
  26. چالاک باش تا هوشیار باشی
  27. سحر خیز باش تا کار خود را به نیکی به انجام رسانی
  28. اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری
  29. با هیچکس و هیچ آیینی پیمان شکنی مکن که به تو آسیب نرسد
  30. مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشک پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی ماند.


دخمه زرتشتیان و آرامگاه موقوفه زرتشتیان یز

دخمه زرتشتیان و آرامگاه موقوفه زرتشتیان یزد/حسین پاریاس - 17 عکس
ایران
هقشد








زايش زرتشت


_______________________________________________________
 (از نوشته های زادسپرم هيربد بزرگ کرمان در سده سوم هجری):

چهل و پنج سال‏ پيش از آنكه زرتشت به همپرسگي و ديدار اهورامزدا رسد، مادرش "دوغدو" زاده شد. چون "دوغدو" زاده شد، روشنايي يزدان آفريده از سوي آتشي كه در نزديكي اش بود به جانش راه يافت. دخترك چون به پانزده سالگي رسيد، از آن روشني، سرشار بود؛ آنچنان كه چون به هرجا ميرفت، مردمان آن روشني را بر گرداگرد تن او ميديدند.
دختر، با پسر جواني به نام "پوروشسپ" از خانواده برگزيده "سپيتام" كه نسب و تخمه شان به "جم ويونگهان" ميرسيد، پيمان زناشويي بست.
روشنايي يزدان آفريده‏، يكبار ديگر از سوي شير آميخته با هوم كه زن و مرد به شادي در كنار هم نوشيده بودند‏، به تن آنها راه يافت.
زماني كه زن باردار شد و هنگام زايش كودك كه "زرتشت" بود فرا رسيد؛ اهريمن، ديو تب و ديو درد را به جان زن انداخت، آنچنان كه زن از آن درد و تب بيتاب گشت. زن ميخواست كه به نزد جادوگري به نام "سترگ" رود كه در يك فرسنگي آنجا بود و ميگفتند كه با جادو بيماران را درمان ميكرد. به اميد بهبوديش از جاي برخاست و به راه افتاد. در راه بود كه فرشته اورمزد بر او بانگ زد كه: "بسوي جادوگران مرو! چه درمان بخش تو نيستند " آنگاه به زن آموخت كه چگونه در خانه براي خود دارو فراهم آورد تا هم خود و هم فرزندي كه در شكم داشت، تندرست بمانند. زن همانگونه كرد و درست بود.
اهريمن از زايش زرتشت، برآشفته بود؛ چه كه فره زرتشت به گونه آتش بود و از آتش و روشني، اهريمن و سپاه او را ياراي نبرد با ايزدان نبود.
سرانجام اهريمن، "اكومن" ديو را بفرستاد و بدو گفت: تو برترين ديوان هستي. براي فريفتن بر انديشه زرتشت برو و انديشه او را بسوي ما كه ديويم، بگردان.
اهورامزدا چون چنين ديد، فرشته خود "بهمن" را به ياري زرتشت فرستاد. "اكومن" پيشتر بود، نزديك در آمده بود و ميخواست به درون رود. "بهمن" چاره انديشيد و به اكومن گفت كه: "وارد شو!". اكومن با خود انديشيد كه آنچه را بهمن به من گفته نبايد انجام دهم؛ پس بازآمد و بهمن وارد شد. و بهمن به انديشه زرتشت آميخت. زرتشت خنديد، زيرا بهمن، مينوي رامش دهنده است.
درون خانه روشن بود؛ هنگاميكه زرتشت خنديد، آنان كه بر بالينش بودند، خنده او را به روشني ديدند و در شگفت شدند، چرا كه ديگر مردمان در هنگام زايش بگريند.
و در همان زمان زايش بود كه اهورامزدا، دستوري دين را به زرتشت سپرد.
ديگر روز، پدر زرتشت"پوروشسپ" به نزد گروهي از جادوگران بزرگ آن مردم رفت و پرسيد كه:"چيست اگر كودكان در هنگام زايش بگريند و چيست اگر بخندند؟"
جادوگران پاسخ دادند كه: گريستن به سبب ديدن مرگ در پايان و خنديدن، به سبب ديدن پرهيزگاري خويش است.
 

آتش نماد مهر ایرانی


آتش و آتشکده های زرتشتیان  با برگذیده ای کوتاه از کتاب "ایران در زمان ساسانیان" ،  اثری از کریستنسن و با ترجمه رشید یاسمی.                             
نگاره ای از آتشکده های زرتشتی دورا ن ساسانیان
دیدار ما در آتشکده
سه آتشکده بزرگ محل ستایش مخصوص بود (محل دیدارگاه یا زیارتگاه به زبان امروزی) که درآنها سه آتش بزرگ قرار داشت.
آتشکده آذر فرنبغ
آتشکده آذر گشسب
تهمورث پیشدادی
تقدس آتش
طبق نوشته های کهن کتاب بندهشن متون پهلوی اوستا در زمان پادشاه داستانی (نوشته های تاریخی و نه داستان بافی) تخمورب نام (تهمورث)، جماعتی سوار گاو داستانی موسوم به سرسئوک شده، از کشور خونیرس (سرزمین اصلی آریاویچ) به شش کشور دیگر سفر کردند و از نوع بشر جز به این وسیله کسی نمیتوانست به آن شش اقلیم برود.
شبی در میان اقیانوس، باد سه آتشی را که بر پشت گاو روشن بودند به آب افکند، اما آتشها مانند سه موجود زنده در مکان سابق خود بر پشت گاو مجددا روییدند وهوا را روشن کردند.
جم و بنای آتشکده
یم (جم) که جانشین تهمورب شد بر فراز کوه خورومند در خوارزم آتشکده ای بنا کرد وآتش فرنبغ را درآن جای داد. که محقق نشده که چه زمانی بود. اما هوفمان گوید که آتش جاودانی
شهر آساک درایالت استائوئن که ارشک رییس سلسله اشکانی (پارتیان که از سالهای 256 قبل از میلاد تا 224 بعد از میلاد در سرزمینهای ایران حدود 480 سال
فرمانروایی داشتند) در حضور آن به تخت شاهنشاهی نشست ، نسبتی با آتش آذر برزین مهر دارد ، زیرا مکان این آتش را در عهد ساسانیان در شهر "آساک" میدانند.
بنا بر روایت زردشتی این سه آتش به سه طبقه از طبقات اجتماعی ایران متعلق بوده :
- موبدان
- نظامیان ( شاهان می بایستی جنگجو می بودند)
- دهقانان
و گویند سه فرزند زردشت هر یک موسس یکی از این طبقات بوده اند.
- آذر فرنبغ ، آتش طبقه روحانی (مینویی اوستا)
- آذر گشسب ، آتش طبقه جنگیان یا آتش پادشاه
- آذر برزین مهر، آتش طبقه کشاورزان و دهقانان (آحاد مردم)
درعهد ساسانیان(از سالهای 224 تا 651 بعد از میلاد- تا مرگ یزدگرد سوم- حدود 428 سال) مکان این سه آتش معلوم است و بنا بر روایات متداوله، شهریاران قبل ازعهد هخامنشی این سه آتش را درآن مکانها قرار داده بودند.
آذر فرنبغ
آتش روحانیون
یا آتش روحانیان زرتشتی مطابق کتاب بندهشن ایرانی در کوه درخشان کواروند در بلوک "کار" بوده است. کواروند را بخارآلود(مه آلود) معنی کرده و با شهر "کاریان" ایالت فارس یکی دانند که بین بندر سیراف و دارایجرد بوده و امروزهم آثار ویرانه معبد قدیمی پدیدار است.
ظاهرا آتش مقدس را به وسیله منبع نفتی افروخته نگاه می داشتند و به روایت مسعودی تاریخ نگار این معبد را "آذر جوی" می خواندند و به معنی "نهر آتش" است و مسلما این همان آتشکده ای است که در کتاب تاریخ بیرونی بنام "آذر خورا" مذکوراست.
"هرتسفلد" استنباط می کند که آتش فرنبغ در ناحیه کنارنگان واقع بوده و در جلگه نیشاپور و تا قرن دهم میلادی (حدود 350 سال اسلامی) آتش سایر آتشکده ها را از آتشکده شهر کاریان
یا جلگه نیشاپور می برده اند ، زیرا از عهد باستان رسم بر این بود که آتش معابد کم اهمیت را به وسیله آتش سه آتشکده بزرگ تجدید میکردند.
آذر گُشسب
آتش شاهان
یا آتش شاهان یا سلطنت، در گنجک(شیز) واقع درآذربایجان(آذرپاتکان) بود و این آتشکده درجایی بود که اکنون به خرابه های تخت سلیمان معروف است و مابین ارومیه و همدان واقع شده. پادشاهان ساسانی در ایام سختی به زیارت این معبد می شتافتند و زر ومال و ملک و غلام (اشتباه کریستنسن، زیرا برده داری هیچوقت درحکومتهای باستانی ایرانی نبوده) در آنجا نذر می کردند.
"وهرام پنجم" (بهرام پنجم یا بهرام گور از 420 تا 438 میلادی شاه ساسانی ایران) سنگهای قیمتی تاجی را که از خاقان هیاطله و زنش (در تاریخ به هون های سفید معروف و پیدایش آنها وحشتی را از شرق ایران تا چین بوجود آورد. بهرام شب ها در نهان بسوی آنان حرکت کرد با سرعت حیرت انگیزی در طلیعه صبح جنگی با آنان کرد و خاقان را کشت وغنایم زیاد گرفت و تا رود جیحون تعقیبشان کرد و تا هنگامیکه بهرام گور سلطنت داشت هونهای سفید جرأت نکردند بطرف ایران بیایند)، گرفته بود به آتشکده آذرگشسب تقدیم کرد .
"خسرو اول"(انوشه روان- انوشیروان عادل از 531 میلادی تا 579 میلادی سلطنت داشت) را که بزرگترین شاه ایران دانسته اند ، نیز نظیر این را عطا نمود.
"خسرو دوم" (خسرو پرویز که از 590 تا 628 میلادی در ایران سلطنت می کرد و پیغمبر مسلمانان در سالهای حدود هشتم هجرتش بود که شنید خسرو دوم بقتل رسیده- 628 میلادی-) نذر کرد ، اگر موفق به مغلوب نمودن وهرام چوبین (بهرام چوبین) بشود ، زینت های زر و هدیه های سیم به آتشکده آذر گُشسب شهر شیز رضاییه بفرستد و به وعده خویش وفا کرد.
تصویر آتشکده آذر گُشسب شیز ارومیه
از مسعودی تاریخ نگار
درقرن ده میلادی ، مسعودی تاریخ نگار آتشکده آذر گشسب را چنین توصیف می کند:
«امروز درآن شهر(شیز) آثارعجیبی از ابنیه (آنچه که بعد از ویرانیش وغارتش بجا مانده باشد یا آثاری که در طی این سه قرن و نیم بجا مانده) و نقوش گوناگون هست که کرات سماوی و ماه و ستارگان وعوالم بر و بحر(دریا) و اراضی مسکون و نباتات و حیوانات و سایر عجایب را نشان میدهد. شاهنشاهان آتشکده ای در این شهر داشتند که در عهد سلسله های ایران، مقدس و محترم بودند. این آتشکده را آذرخوش می گفتند و آذر به زبان عجم(ایرانی) آتش و خوش یعنی نیکو است.»
شاهنشاهان ایران هنگام رسیدن به پادشاهی با کمال میل واحترام پیاده ازپایتخت خود تیسفون به زیارت این معبد می شتافتند و نذرها بود و هدیه ها و خواسته ها و آرزوهای بسیار که با خود برای دیدار به آنجا میبردند.
آتشکده آذر گُشسب علامت اتحاد و یگانگی
سمبل دولت ساسانیان و مردم ایران
آتشکده آذرگشسب علامت آتحاد ویگانگی دین مردم و باورهای مردم با دولت بود ونمونه و سمبل دولت ساسانیان و مردم ایران بشمار میرفت که به واسطه اتّحاد با دیانت (باورهای مردمی و رسم و رسوم عقیدتی) قوت و استوار گشت.
بر خلاف دوره اشکانیان ، که هر یک از ملوک الطوایف و شهربانان(ایالات های مختلف و شاهان مختلف) معبدی مخصوص خویش داشت و در این باب در نامه تنسر هست.
تنسر رییس روحانیون زرتشتی دوران اردشیر اول
تنسر رییس روحانیون زرتشتی که لقب موبذان موبذ یا هیزبذان هیزبذ داشت ، در زمان اردشیر اول- بنیان گذار سلسله ساسانیان که از 224 تا 241 میلادی سلطنت کرد- به یکی از بلند ترین مقام های دولتی ارتقاء یافت ضمنأ او مسئول جمع آوری آوستا و تدوین نوینش بود. در "وصیت نامه تنسر" که پاپ زرتشتی بود و به نامه تنسر معروف شده، که به احتمال قریب به یقین ، از وقایع تاریخی گرفته شده است ، چنین آمده:
نامه تنسر
ملوک الطوایف هر یک برای خویش آتشگاه ساخته - دوراشکانیان- و آن همه بدعت بود، که به فرمان شاهان قدیم نهادند (میترائیسم و نوآوری در دین دوره اشکانی)، و شهنشاه باطل گردانید (احتمالا از شهنشاه اردشیراول باطل گشته) و با مواضع اول نقل فرمود، که : ایجاد آتش شاهی واحد توسط ساسانیان ، برقراری مجدد اوضاع زمان دارای بزرگ (داریوش اول؟!) بود.
آذر برزین مهر
آتش اجتماع مردمی
شهرهای مغان و مهر
یا آتشکده کشاورزان و مردم و دهقانان، در مشرق مملکت در کوه های ریوند و شمال غربی نیشاپور واقع بود و قریه "ریوند" را قریه مغان مینامیدند و مکان آتشکده ای در قریه مهر(شهرهای مغان و مهر) بوده که در سر راه خراسان و میاندشت و سبزوار قرار دارد.
در شهر یزد
ای خانه ی دلدار که از بیم بد اندیش
روی از تو همی تافته و دل بتو دارم
رو تافتنم را منگر ز آنکه به هر حال
جان بهر تو می بازم و منزل بتو دارم
آتشکده ها محل دیدارگاه ها
این سه آتشکده عظیم محل ستایش مخصوصی بوده و بیش از سایر زیارتگاه ها (به سنن زرتشتی، دیدارگاه ها) زینت و ثروت داشتند و خود را به یکی از شاهان داستانی یا خود زرتشت و یا به خاندان های جنگاوران نسبت میدادند مانند: معبد طوس ، معبد نیشاپور ، معبد ارجان فارس ، معبد کرکوی سیستان ، کویسه بین فارس و اصفهان که آثارش هنوز استوار و محکم مانده .
آتشکده های سرزمین ماد قدیم (جبال)
در تواریخ بسی از آتشکده های جبال که سرزمین ماد قدیم باشد ، نام برده اند ، از آن جمله : آتشکده قزوین ، آتشکده شیروان و آتشکده کومش است که شاید این همان آتشکده شهر "صد دروازه" اشکانیان (در دوره اشکانیان این شهر حتی پایتخت بوده) باشد و یا آتشکده های بهرامی که به اردشیر اول ساسانی نسبت می دهند.
کاوشهای علمی که گیرشمن درسالهای 1935 میلادی درشهر شاپور انجام داد، منتهی به کشف آتشکده ای شد که از زمان شاهپور اول(پسر اردشیراول از 241 تا 271 میلادی به تخت سلطنت نشست و به داریوش اول سلسله ساسانیان معروف گشت) بوده است .
در سالهای اخیر در بسیاری از ویرانه های آتشکده های ایران تحقیقات علمی صورت گرفته از آنجمله :
- معبد اردشیراول در فیروزآباد
- آتشکده هایی که در قصر شیرین و مابین خانقین و کرمانشاه وجود داشته، از جمله
- آتشگاه "جیره" در ناحیه شاپور
- آتشکده ای نزدیک قم بنام "قلعه دختر" وغیره.
عمارت و آرشیتکت آتشکده ها از ساختمانی گنبد دار و چهار طاق بوده که ابنیه اضافی وغالبا دارای باغی نیز بوده و در بالای تپه ای نزدیک اصفهان نیز ویرانه آتشگاهی دیده می شود که بسیار معروف است..... (تحقیقات در سال 1935 میلادی یا 1314 شمسی بوده و با تشکر/ سایت خانه و خاطره).
...................................................
آتشکده اود وادا پارسیان
در گجرات هندوستان
از "وب سایت کوروش نیکنام"
آدریان (آتشکده) اودا وادا
"اود وادا"
شهری از ایالت گجرات هندوستان است که زرتشتیان در نخستین مهاجرت خود از ایران پس از ساسانیان به این شهر رفتند و آتش، نماد مهرایرانی را که با خود به یادگار برده بودند در این شهر آتشکده یی به نام "ایرانشاه" بنا کردند که هم اکنون از زیارت گاه های پارسیان هندوستان و مسافران زرتشتی است که از سراسر جهان به این کشور میروند.
آتشکده دیگری نیز برای پژوهش و دیدار از نوشته های آیینی و گفتگو با موبدان نزدیک به هزار سال بعد در نزدیکی آن بنا شده است.
.................
آتشکده های زرتشتی
بنقل: از سایت "دانشنامه جام پارسی"
آتشکده کاریان
آذرفرنبغ یا آذر خورداد
شهر شکوه و جلال اردشیر اول
نام دیگر آن آتشکده آذرفرنبغ یا آذر خورداد است که در معنی می شود آتش فره ایزدی. مکان آن در شهر فیروز آباد یا "اردشیر خره" یا "اردشیر خوره" در صد و بیست کیلومتری جنوب شیراز است و کاخ بزرگ آن که توسط شاهنشاه اردشیر بابکان ساخته شده بود هم اکنون فرو ریخته است .
اردشیر اول به این جهت نام شهر را ارتخشر خوره (ارت خشتر) نامید، که در معنی میشود شهر شکوه و جلال اردشیر. خوره نیز به معنی فرّ و شکوه و جلال است.
این شهر بعدأ به شهر گور یا فیروزآباد نیز نام گرفت . این مکان از دیدارگاه های بزرگ(زیارتگاه های بزرگ) مردمان فلات ایران بوده است .
آتشکده آذر فرنبغ/عکس از اینترنت
فخر الدین اسعد گرگانی
در داستان ویس و رامین
که به دوره شاهنشاهی اشکانیان مربوط است نوشته است :
به خاصه زین دل بدبخت رامین که آتشگاه خرداد است و برزین
آتشکده آذر برزین مهر ، آتش مهر بالنده
آتش مقدس در کوه ریوند
آتشکده آذر برزین مهر، یکی از سه آتشکده مقدس ایران است (آذر گشسب - آذر برزین - کاریان یا فرنبغ ) که در شهر نیشابور یا ابرشهر خراسان قرار دارد. در پهلوی به نام آتور بورگین میتر خوانده میشود که به معنی آتش مهر بالنده است. تاریخ ساخت آن بسیار کهن است به طوریکه به زمان اشو زرتشت باز میگردد و در بند 8 از فصل 17 بندهش آمده است : آذر برزین مهر تا زمان گشتاسب در گردش بوده و پناه جهان، تا اینکه اشو زرتشت اسپنتمان دین آورد و گشتاسب شاه دینش را پذیرفت آنگاه گشتاسب آتش مقدس را در کوه ریوند و در آذر برزین مهر قرار داد.
آثاری از آتشکده آذر برزین مهر در سبزوار
آتشکده برد سوره بتوسط فریدون شاه
به گفته مسعودی در کتاب نامدار مروج الذهب این آتشکده توسط فریدون شاه بنا شد که آتش آن را از طوس خراسان آورده بود و در بخارای ایران قرار داد.
آتشکده آذرشب در بلخ از گشتاسب شاه
آتشکده ای است که گشتاسب شاه در بلخ بنا کرد و به گفته مورخین گنجهای خود را در آن قرار داد. بلخ در تاریخ جزوی از خراسان بزرگ بوده است که متاسفانه در دوره ننگین قاجار به روسها فروخته شد.
آتشکده آذرنوش / آتشکده نوش آذر در بلخ
آتشکده ای است در بلخ که این نیز همچون آذرشب در خراسان بزرگ ایران بوده است . بلخ نیز همچون مرو شهری از شهرهای ایران بوده است که در دوره قاجارهای وطن فروش (قاجارهای مغولی- ترکی حس وطن دوستی یا میهن پرستی یا احساسات ناسیونالیستی که ما ازشان انتظار داریم، ندارند. برای آنان زمین یا ملکی که به زور بدست آمده ، فروختنش آسانتره- نقل به مضمون از زنده یاد سعید نفیسی و سایت خانه و خاطره) در قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان به روس داده شد. فردوسی بزرگ آن را نوش آذر نامیده است . فردوسی می فرماید : شهنشاه لهراسب را در شهر بلخ بکشتند و شد روز ما تار و تلخ و از آنجا به نوش آذر اندر شدند ....
آتشکده باکو
آتشکده ای بزرگ بوده است در ایران شمالی (باکو) که در نزدیکی چاه نفت قرار داشته است. محل آن در روستای سوراخانی در 15 کیلومتری باکو میباشد. تاریخ ساخت آن به سال 400 پیش از میلاد به توسط ایرانیان میباشد. بدلیل مواد نفتی موجود این منطقه ، این آتشکده همیشه در نزد ایرانیان روشن و برافروخته بوده است .
آتشگاه امروزی شهر باکو
باکو از باگوان زبان پهلوی ایران گرفته شده است و شهری ایرانی است که در دوره قاجار به روس فروخته شد. این مکان مقدس پس از یورش تازیان ویران شد ولی سالها بعد از آن ویرانی دوباره مرمت و بازسازی شد ولی آتش آن خاموش بود تا سال 1975 میلادی که آتش آن دوباره روشن گشت و به مکانی توریستی تبدیل شد.
آتشکده سیروان
این آتشکده پیش از به پادشاهی رسیدن انوشیروان دادگر محل بتها بود و پس از وی، بتها ویران شدند و آتش مقدس را در آنجا قرار دادند. محل آن سیروان و ری بوده است. به گفته مسعودی تاریخ نگار مشهور این آتشکده پیش از ظهور زرتشت ساخته شده است(خواننده بایستی توجه داشته باشد که مشهور بودن تاریخ نگار مسعودی، دلالتی بر صحت داشتن تمامی گفته هایش ندارد ، مخصوصأ وقتی صحبت از دوران کواد یا قباد اول پدر انوشیروان عادل و داستان مزدک و مزدکیان شمال غربی امپراتوری عظیم الوسعت خسرو اول انوشیروان دادگر شود و اینکه مسعودی تاریخ نگار از بتانی که مدتی قبل بوده و حال از ویرانه اش آتشکده را ساخته اند و اینکه آتش مقدس را بر آوار بتخانه بنیاد کردند... میبایست تفکر بیشتری و پژوهشی بیشتری بکار برد / سایت خانه و خاطره).
آتشکده نیاسر بتوسط اردشیر بابکان
این آتشکده توسط شاهنشاه اردشیر بابکان ساخته شده است. طول و عرض آن 14 متر در 14 متر می باشد . این بنا پس از یورش تازیان ویران شد ولی سپس توسط مردم بازسازی گشته است و امروزتقریبا سالم میباشد. نیاسر در 35 کیلومتری شمال غربی شهر کاشان قرار دارد و در منطقه ای کوهستانی در ارتفاعات کرکس میباشد. چشمه ای باستانی به نام چشمه اسکندر نیز در آنجا قرار دارد.
آتشکده نیاسر در شمالغربی کاشان شهر گلاب
در نیاسر غاری که متعلق به دوره پارتیان بوده است نیز وجود دارد. به احتمال قوی این غار معبد میترایی بوده است که امروزه از مکانهای دیدنی این شهر میباشد.
آتشکده اردشیر یا معبد آناهیتا
در استخر استان فارس می باشد که نام دیگرش آتشکده آناهیتا یا ناهید می باشد.
کاخ و آتشکده آناهیتا اردشیر اول ساسانی در ویرانه های شهر استخر
چون اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی از خانواده موبدان بزرگ بوده است به همین دلیل این آتشکده را به شادمانی برقراری سلسله جدیدش در ایران ساخت. در تاریخ بلعمی و طبری آمده است که : « چون یزدگرد سوم نوه خسرو پرویز بوده است پس بزرگان ایران او را به مقام پادشاهی رساندند و در آتشکده اردشیر استخر تاج شاهنشاهی را بر سر وی گذاشتند و سپس او را به پایتخت ایران در بغداد تیسفون فرستادند.
آتشکده آناهیتا یا معبد آناهیتا
آناهید یکی از چهار عنصر مقدس آب و آتش و هوا و خاک است . در معنی میتوان گفت که پاک و با عفت و با تقوی است که ارمنیان درست آن را تلفظ میکنند.
آثاری از آتشکده آناهیتا یا معبد ناهید/ اورامان کردستان
این زیارتگاه پس از آذر گشسب از بزرگترین مکانهای باستانی و مقدس ایران بوده است که از دوره شاهنشاهی اشکانی (پارتیان) باقی مانده است. در شهر کنگاور در مسیر کرمانشاهان قرار دارد . ستون ها و پلکان این معبد هنوز پس از بیش از 2000 سال باقی و مستحکم است. این مکان در شهر کُرد نشین ایران بوده است و در نزد کُردان آریایی دارای احترام خاصی میباشد. کردستان ایران و منطقه اورامان آن، یکی از مشهورترین مناطق اصیل ایران است و هنوز بسیاری زرتشتی دارد و به زبان پهلوی سخن میگویند. ریشه زبان کردی امروزی نیز پهلوی باستانی ایران است. پیر شهریار یا پیر شالیار از افراد مشهور هورامان کردستان است. وی موبدی زرتشتی بود و چند کتاب از وی بر جای مانده است. ابن فقیه در کتاب مشهورالبلدان (شهرهای مشهور) نوشته است : «هیچ ستونی شگفت انگیزتر از ستونهای معبد آناهیتا کنگاور نیست ».
آتشکده دارابگرد (محل آتش مقدس جمشید شاه)
به گفته تاریخ مروج الذهب مسعودی این آتشکده به فرمان اشو زرتشت بنا گشت . زرتشت به یستاف شاه فرمان داد تا آتش مقدس جمشید شاه را که مورد احترام وی بوده است را بیابند و بیاورند. یستاف شاه این آتش را در خوارزم پیدا نموده است و به دارابجرد فارس آورد و اطرف آن را شهر زیبایی ساخت. این آتشکده در سال 332 هجری قمری به نام آتشکده آذرجوی نامیده می شده است.
آتشکده شاهپور
در ساحل خلیج قسطنطنیه روم پس از اینکه شاهنشاه شاپور پسر اردشیر پسر بابک وارد شد آن را ساخت و تا دوران خلفای اسلامی نیز پا برجا بود.
آثاری از شهر "شاپور" و آتشکده اش در روم شرقی
آتشکده پوران
این مکان توسط ملکه پوران دخت ساسانی دختر شاهنشاه خسروپرویز ساسانی در عراق عجم در نزدیکی مدینه السلام ساخته شده است.
آتشکده کرکویه
این آتشکده در شمال سیستان کنونی قرار داشته است. مردمان این شهر احترام بسیاری برای این آتشکده قائل بودند و به گنبد رستم نیز مشهور بوده است. این آتشکده تا قرن 17 هجری که قزوینی آن را وصف کرده است بسیار خرم و زیبا بوده است. ساخت آن به روزگار کیخسرو باز میگردد که بسیار کهن است. دو شاخ بزرگ گاو داخل آن قرار داشته است و در وسط آنها آتشگاه قرار داشته است.
آتشکده بارنوا
به گفته مسعودی دومین روز پس از به قدرت رسیدن شاهنشاه اردشیر بابکان این آتشکده ساخته شد. مکان آن در جنوب ایران است.
آتشکده سرده
در یزد بخش تفت روستایی به نام سرده قرار دارد که دارای آتشکده ای کوچک بوده است. پس از یورش تازیان مردم از نابودی آتش این مکان توسط آنان جلوگیری کردند.
آتشکده آذرباد
آتشکده ای در تبریز بوده است که در متون پهلوی آذربادگان هم نوشته شده است به معنی نگهدارنده آتش. به احتمال قوی اثری از آن به جای نیست.
آتشکده آذرگُشسب / آتشکده شیز
یکی از مشهورترین و بزرگ ترین آتشکده های فلات ایران که در آذربایجان غربی در 49 کیلومتری شمال شرق شهر تکاب کنونی قرار دارد. امروزه به آن تخت سلیمان می گویند.
25 و 26 شهریور ماه 1389 خورشیدی مراسم گاهنبار در آتشکده آذرگشسب در شیز و شرق شهر تکاب
دردوره شاهنشاهی اشکانیان مهمترین پادشاه آذربایجان آریو برزن و پسرش ارت وزد بوده است. بیشتر پادشاهان ایران پس از نشستن بر اریکه شاهنشاهی (جلوس) به نیاشگاه آذر گشسب آذربایجان می رفتند و به درگاه خداوند نیایش و سپاس و درود می فرستاده اند و سپس هدایایی تقدیم می کردند. آتشکده شیز نیز همان آتشکده آذرگُشسب است که خرابه های آن نزدیک تخت سلیمان است.
محل آتشکده شیز- آذرگُشسب/ در تخت سلیمان آذرپاتکان سرزمین ماد بزرگ
ساخت این آتشکده به بیش از 3000 سال باز میگردد و در کتاب هفتم دینکرد در بند 39 سازنده آن را کیخسرو پسر سیاوخش شناخته شده است، که فرّ ایزدی به او رسیده بود . آتشکده آذرگشسب در کنار دریاچه چیچست قرار دارد و در گذشته کاخهای بسیار با شکوه و سترگ در اطراف آن بنا بوده است. این دریاچه به صورت خودجوش هر ثانیه 44 لیتر آب از خود بیرون میدهد.
آتشکده خوار اصفهان
حمزه اصفهانی مینویسد اردشیر(بابکان ساسان) در یک روز سه آتشکده در اصفهان یا اسپهان بنا کرد. یکی در شرق، دیگری در میان شهر و آخری در غرب شهر. دلیل آنرا از طلوع خورشید تا غروب آن دانسته است.
- اولی به نام آتشکده اردشیر است که در منطقه قلعه ماربین یا مارین واقع شده است .
- دومی آتشکده زروان نام دارد که در قریه دارک از روستای خوار است .
- سومی آتشکده مهر اردشیر نام دارد که در اردستان واقع شده است .
محوطه بیرونی آدریان یزد یا آتشکده یزد (درب مهرنوش) سال 1343 خورشیدی و کنگره زرتشتیان ایران
مهمترین و سالمترین آنها در کوه آتشگاه امروزی واقع است. ارتفاع آن از دشت 200 متر و از شهر اصفهان تقریبأ 8 کیلومتر فاصله دارد . معبد آن نیمه ویران است و امروزه به آتشکده اصفهان معروف است.
مشتاقان اشوزرتشت در آدریان یزد/ نوروز 1388 خورشیدی (1378 یزدگردی)/ مارچ 2009 میلادی
آتشكده‌ی ری ، آتشکده بهرام گور یا فریدون
آتشکده‌ی بهرام و آتشكده‌ی ری كه به آن تپه ‌ميل نیز گفته میشود، آتشكده‌ای بزرگ با پيشينه‌ی بيش از ٢٠٠٠ سال است و از آثار روزگار ساسانیان در شهر ری است. گمان می ‌رود که این بنا ، آتشکده بهرام گور بوده باشد. آتشکده‌ی ری در ۱۲‌ کیلومتری جنوب ‌خاوری شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه‌ای پهناور در روستای قلعه ‌نو است. آتشكده‌ی ری از آن‌روی به تپه ‌ميل نامدار شده كه دو پایه‌ی بزرگ اين آتشكده از دور شبیه به میل است.
آتشکده ری / آتشکده بهرام گور یا بهرام پنجم/1388 خورشیدی

گسترد
گی تپه و آتشکده بيش از 2000 متر مربع است‌. این آتشکده پیش از این‌ دارای چهار تاق بزرگ به درازای 20 متر بوده که هر یک بر سه پایه استوار بوده است‌. هم‌اكنون دو طاق آن ويران شده و تنها دو طاق برجای مانده است‌. بخش زیرین مجموعه، یک راهروی کم ‌پهنا دارد که سراسر طول بنا را طی میکند. آتشكده از سنگ، ساروج، خشت و گل ساخته شده ‌است. نیزارهای پيرامون تپه بيانگر وجود دریاچه‌ای پيرامون آتشكده در گذشته است كه هم‌ اكنون خشک شده‌است.
بر بالای تپه، بنای اصلی آتشكده در راستای شرقی غربی برپاست
. نمای كلی بنا، تالار ستون‌ داری بوده با دو ردیف ستون چهار گوشه‌ی سه تایی. بخش بزرگی از آتشکده تا چندی پيش در زیر خاک پنهان بوده ‌است. شمار بالای سفالینه‌ها و ستون‌های بدست آمده از این آتشكده نمايانگر ارزش، شكوه و ارجمندی بسزای آن در روزگار ایران باستان است‌. بر پايه‌ی نوشته‌ ها ، این آتشکده یکی از ارزشمند ترين آتشکده‌های ایران بوده که گويا به‌ دست اسکندر گجستک (مقدونی) ويران شده است‌. در كتاب مروج ‌الذهب مسعودی، او ساخت آتشكده‌ی ری را به فريدون نسبت داده ‌‌است. و راويان آورده‌اند كه مسلمانان در فتح ری، چون با مردم آنجا صلح كردند ، آتشكده را برجای گذاردند. هم‌ اكنون در پای اين تپه‌ی باستانی و اين آتشكده ، بی‌هيچ‌ توجهی، مردم در حال كشاورزی هستند و با ماشين‌های بزرگ كشاورزی زمين را شخم میزنند و در حجمی وسيع ، آبياری میکنند و توجهی به حريم اين گستره‌ی باستانی نمی‌شود. از تپه ميل به عنوان اثری بر ‌جای ‌مانده از يك آتشكده‌ی دوره ساسانی ياد شده كه در سياهه‌ی(فهرست) آثار ملی ايران نيز ثبت شده است. (خبرنگار سایت امرداد/ ميترا دهموبد)
..........................
آتشخانه ی ساسانی ِ کُنارسیاه آتشکده کُناره سیاه
آتشخانه ی ساسانی کُناره سیاه
از سایت علمی ادبی آقای مسعود محمدی
آتشخانه ی ساسانی کُنارسیاه در استان فارس که یک چهار طاق بسته و پوشیده است و شباهت عجیبی به لحاظ فُرم معماری با طاق نماهایِ زیر گنبدش با آرامگاه سامانی در بخارا دارد و میتوان گفت که یک الگو برای آن بوده است.
دوست همراهم در "
بخارا" خانم "شهناز" (شَه نوزه) برایم تعریف می کرد که در بخارا هنوز این رسم در مراسم ازدواج برقرار است که داماد باید عروس را پیش از ورود به خانه ی نو، سه دور به دور آتش بچرخاند و این که خودش هم در مراسم ازدواج اش این رسم را بجای آورده ولی گمان نمی کند که یک سنت اسلامی باشد!
با شگفتی پاسخ دادم: البته که اسلامی نیست! این یکجور طواف به دور آتش است و یک سنت زرتشتی است که بهدینان عهد ساسانی در دالان دور تا دور چهارطاق های گشوده، گرداگرد گنبدخانه ای که آتش مقدس را در زیر آن گذاشته بودند بجا می آورده اند.
(با تشکر از آقای مسعود محمدی/ سایت خانه و خاطره) http://www.zinati.de/Images/Images/Atash%20kadeh.htm